کد مطلب:36429
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:19
آيا غيرمعصوم مي تواند حجت بين خدا و انسان باشد؟
بنا بر رواياتي كه از معصومان ( ع ) نقل شده است ، پس از غيبت حضرت صاحب ( عج ) يك سلسله دانشمندان و انديشمندان ديني باشرايط مشخص و ويژه اي كه در جاي خود مطرح گشته است حجت ميان ما و خدايند .از جمله آن روايات اين حديث شريف است كه حضرت ولي عصر ( عج ) در پاسخ اسحق بن يعقوب فرمود : ( ( اما الحوادث الواقعه فارجعوا فيها الي رواه احاديثنا فانهم حجتي عليكم و انا حجه الله ؛در رخدادها و حوادث به راويان حديث ما رجوع كنيد، زيرا آنان حجت من بر شمايند و من حجت خدايم ) ) ، ( شيخ صدوق ، اكمال الدين ، ج 2، ص 484 ) . محقق همداني - كه آثار و تحقيقات فقهي اش در دوره اخير محورعالي ترين مباحث اجتهادي حوزه قرار داشته است - در تحليل اين حديث مي نويسد : ( ( تامل در اين روايت ، آشكار مي سازد .فقيهي كه روايات ايمه ( ع ) را اخذ و هضم كرده است ، در جايگاه ايشان قرار دارد وشيعه در مسايلي كه به ايمه مراجعه مي كرد، موظف است به چنين فقهايي مراجعه نمايد تا در عصر غيبت ، متحير و سرگردان نباشد .امام ( ع ) با اين توقيع خواسته اند حجت را بر شيعيان تمام كنند تا هيچ كس به بهانه غيبت امام معصوم از دستورات الهي تحطي نكند ) ) ، ( حاج آقا رضا همداني ،مصباح الفقيه ، كتاب الخمس ، ص 161 به نقل از سروش ، محمد، دين ودولت در انديشه اسلامي ، مركز انتشارات دفتر تبليغات اسلامي قم ،چاپ اول ، 1378، ص 284 و 285 ) . بنابراين حضرت امام خميني كه ازلحاظ فقهي و ساير شرايط در مرتبه اي رفيع قرار داشتند، مصداق بارزي از حجت ميان ما و خداوند متعال در عصر غيبت بودند.;
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.